THE7 :: 7 is meer dan 10 procent

17 maart 2019
Handelingen 2:43-47

Over geld praten in de kerk is altijd een moeilijk onderwerp op de een of andere manier. We praten niet graag over geld in de kerk omdat het te inzichtelijk/confronterend is. Op andere gebieden kunnen ons als gemeente iets makkelijker verstoppen of zelfs voor de gek houden. Het blijft vaag. Maar met geld is het heel concreet aan te tonen hoe we het met elkaar doen.

Wat dan opvalt is dat we dan vaak vooral gesprekken en discussies voeren over welk probleem het nou eigenlijk echt is als de inkomsten uitblijven. Het lijkt dan bijna alsof we proberen het gesprek weer de vaagheid in te duwen want de concreetheid ervan is te confronterend. Zolang we namelijk kunnen praten over opties moeten we het niet concreet maken.

Wat zijn dan de verschillende opties om te geven aan de kerk?

• Geestelijke discipline – Geestelijke disciplines helpen ons om te groeien in ons geloof door gezonde patronen te implementeren in ons leven.
  • Je tienden geven – 10{c994975c246e1bd6a80be9c79b00d32171012f2de81bb60c8233ab35aa0b8876} geven in verband met zegen is iets wat we op verschillende plekken in de Bijbel tegenkomen. Je tienden geven kan dus beschouwd worden als een Bijbels principe.
  • Goede missie-investering – Mensen geven in deze tijd gewoon veel meer aan organisaties die hun eigen missionaire en transformerende interesses vertegenwoordigen.
  • Geven uit controle – Vaak meer een verwijt: Wie betaald bepaald. Maar wie niet betaald bepaald ook. Twee manieren dus om te manipuleren.
  • Een club mensen – Het is de gewoonste gang van zaken dat we geven aan de clubs en verenigingen waar we lid van zijn.
  • De cijfers zeggen het – We hebben een begroting en we kunnen uitrekenen hoeveel er per lid per maand gegeven moet worden om deze te halen.

Het zijn allemaal opties die het vage gesprek gaande houden en in de tussentijd gebeurt er vaak niet veel. Een laatste optie is deze: Wat als het helemaal geen opties zijn maar een weerspiegeling van de verscheidenheid van mensen en hun motivaties binnen het koninkrijk van God? Wat als we dus al de eerdergenoemden opties (behalve die manipulatieve dan) gemeenschappelijk hebben (Handelingen 2:44)?

Het zijn al deze dingen. Het is meer dan alleen één van de vele opties die waarheid hoort te zijn. We kunnen het zakelijk, wettisch, geestelijk, psychologisch, wiskundig, of Bijbels bekijken… Maar hoe je het ook bekijkt doe het vooral liefdevol. Doe het omdat je goed wil liefhebben van God, je naaste en jezelf.We geven aan de kerk omdat wij geven om de kerk.

Geven van ons geld is simpelweg een liefdevolle uitdrukking van ons deel zijn van de nieuwe schepping die de kerk is. Het helpt ons de identiteit te vormen die wij hebben als kerk. We geven aan de kerk als deel van de kerk omdat het tot uitdrukking brengt wie wij zijn. En de vraag is simpelweg: Wil je dat?

1. Welke van de verschillende opties spreekt jou het meeste aan in verband met geven aan de kerk? Welke motiveert jou het meest om te willen geven? Wat is de reden ervoor?
  2. Herken je de neiging om dingen vaag te houden omdat ze anders te concreet en confronterend zijn? Wat moet dan veranderen (omstandigheden of jezelf) om het toch veilig te kunnen maken zodat het aangesproken mag worden?
  3. Deel met elkaar waarom het aspect van ‘samen’ zo belangrijk is voor onze reis in geloof en leven. Wat is onmisbaar in ons gemeente-zijn voor ons getuigenis naar de wereld?
  4. Maak een kort rondje en deel met elkaar hoe de preek heeft bijgedragen aan je verlangen om goed lief te hebben van God, naaste, en jezelf, omwille van de wereld.