Sinds september 2016 ben ik, met een hele goede reden, minder in de gemeente aanwezig geweest. Ik doe mee met het traject van bijbelschool Rotsvast om mijn identiteit in Christus beter te leren kennen en om te ontdekken wat mijn plaats is binnen het Koninkrijk van God en de gemeente. En aangezien ik bij jullie gemeente hoor als lid zijnde vind ik het fijn om mijn persoonlijke ervaringen met jullie te delen.
Bijbelschool Rotsvast is gestart door ds. Jan de Haan in de Bijlmer. Een wijk met veel vaderloosheid en criminaliteit, het was ooit zelfs een van de meest onveilige wijken van Nederland. Maar het is ook een wijk van verschillende culturen en religies en vooral de eerste weekenden vielen mij zwaar. Je wordt er best wel met je zelf geconfronteerd en doet dingen die je normaal gesproken niet doet. Ik ben/was bijvoorbeeld niet missionair ingesteld en kan behoorlijk onzeker zijn. Maar het zijn ook weekenden waar je ook wordt overladen met positieve aandacht en liefde. Ook was ik best cynisch over zaken als evangelisatie. Het paste niet bij mij en het werkt niet. Maar ook daar spelen gevoelens van onzekerheid en angst bij.

En natuurlijk blijft het spannend voor mij om de straat op te gaan. Maar gaandeweg ben ik gaan inzien hoeveel positiefs dat in de wijk brengt en hoeveel mensen we ook bereiken die normaal gesproken niet gezien worden. Er zijn ook veel mensen die worstelen met verschillende religies en je merkt dat ze echt zoekende zijn naar God. Met evangelisatie lift ik altijd mee met iemand die beter uit zijn woorden kan komen dan ik. En meestal draait dat uit op een positief gesprek en zie je ook dat dat mensen goed doet. Er is veel eenzaamheid in de wijk. Daarom onderneemt het Leger des Heils veel activiteiten voor deze mensen in buurtcentra. Wij mogen deze locaties gratis gebruiken om les in te krijgen en te slapen. Voorwaarde is dat we regelmatig meehelpen met de kerkdiensten en helpen schoonmaken. In de groep en in mijn persoonlijke leven merk ik verandering en we groeien naar elkaar toe het begint te voelen als familie. En dat klopt ook, we zijn een geestelijke familie.

Wat God mij in mijn leven vooral heeft laten zien is waar ik zo beschadigd ben door heftige dingen uit mijn verleden. Maar God heeft mij ook laten zien wie ik eigenlijk ben. Meerdere personen onafhankelijk van elkaar hebben gezegd dat er leiderschap in mij zit en ook een stukje pastoraat. In de resterende Rotsvast weekenden probeer ik met God te ontdekken wat ik daarmee kan en hoop ik nog veel meer te ontdekken wie God is en wat mijn positie is in de opbouw van Zijn Koninkrijk. Natuurlijk gaat dat gepaard met veel strijd. Daarom vraag ik u ook om gebed voor het werk van Rotsvast en voor de activiteiten die wij daar ondernemen om licht te brengen in die wijk waar heel veel gebeurd.

Afgelopen weekend heb ik voor de tweede keer mijn getuigenis mogen geven over mijn vaderloos verleden. Dit deed ik voor een veelkleurige migrantenkerk in Abcoude. Ik vind het normaal gesproken eng om zo voor een groep mensen om over mij zelf te vertellen. Maar ik ervoer naast mijn zenuwen rust en kracht om mijn verhaal te delen. Ik begon met de woorden: “Mijn naam is Peter, ik ben 25 jaar oud, een gebroken mens maar ik sta hier in de kracht van de Heer.” En zo ervoer ik het ook. Mijn verhaal bleek uiteindelijk ook naadloos bij de preek aan te sluiten. Ik beëindigde mijn verhaal met het volgende: Tijdens de lidmatendienst in mijn gemeente heb ik een belofte gedaan. En dat is dat ik me zal uitstrekken naar God voor persoonlijke groei en dat zal ik bij deze ook blijven doen. Het applaus was overweldigend. Een vader kwam na afloop van de dienst naar mij toe en vertelde mij hoe erg mijn verhaal hem bemoedigd heeft. Ik vond het zeer bijzonder omdat te mogen horen. Mijn vraag aan de mensen die lid zijn geworden in deze gemeente. Denkt u ook nog weleens aan deze belofte om u uit te strekken? Zou u er ook voor open staan om dingen te gaan doen die buiten uw comfortzone liggen? Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen, en ik ben eerlijk, het kan behoorlijk eng zijn. Maar het resultaat kan echt gaaf zijn!